اول شلیک؛ بعد مذاکره



ایران در روز دوشنبه باز هم موشک‌های دوربرد خود به نام شهاب-3 و به احتمال زیاد سجیل را آزمایش کرد. این کار ایران باعث شد که مذاکرات این کشور با پنج عضو شورای امنیت به‌علاوه‌ی آلمان که قرار است روز پنج شنبه انجام شود، تحت تاثیر قرار بگیرد. علاوه برآن در روز جمعه فاش شد که چهار سال است که ایران بر روی ساخت یک نیروگاه غنی‌سازی اورانیوم به‌صورت پنهانی فعالیت می‌کند، بدون آنکه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را آگاه سازد.آنگونه که شبکه‌ی تلویزیونی پرس ‌تی‌وی گزارش داد، موشک سجیل طی یک رزمایش مورد آزمایش قرار گرفته است.
موشک شهاب-3 برپایه‌ی فن‌آوری روسی و با سوخت مایع طراحی شده توسط ایرانی‌ها به‌عنوان یک موشک دوربرد معرفی می‌شود اما کارشناس اهل مونیخ، رابرت اشموکر برد این موشک را 1350 کیلومتر می‌داند. موشک شهاب-3 که در ایران قدر-1 هم نامیده می‌شود قادر است تا 1500 کیلومتر پرتاب شود. از همین روز این موشک در رده‌بندی بین‌المللی در میان موشک‌های میان‌برد طبقه‌بندی می‌شود با این همه می‌تواند اسرائیل و کانون‌های دفاعی آمریکا را در خاورمیانه مورد اصابت قرار دهد.
اگرچه شبکه‌های خبری ایران تا به‌حال آزمایش موشک شهاب را نشان داده‌اند اما هیچ تصویری از سجیل نشان داده نشده است.  آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که اگر وزن کلاهک این موشک به سه چهارم تقلیل پیدا کند این موشک را قادر می‌سازد که اهداف را تا 2000 کیلومتر مورد اثبت قرار دهد.
از آنجایی که موشک سجیل با سوخت جامد کار می‌کند کاربرد نظامی بیشتری نسبت به سایر موشک‌های ایران دارد چرا که نسبت به موشک‌هایی با سوخت مایع بسیار ساده‌تر انبارشده، جابجایی و انتقال آنها به‌مراتب ساده‌تر بوده و با سرعت بیشتری برای شلیک آماده می‌شوند. به سادگی می‌توان گفت که اگر ایران بتواند فن‌آوری موشک سجیل را پیشرفته‌تر کند و آن را به تولید انبوه برساند به‌طور قطع یک تهدید جدی به‌شمار خواهد رفت. پر واضح است که تا به امروز تنها چندتایی از این موشک در ایران تولید شده و این را هم با کمک‌های چین به‌دست آورده است. آنچه بر بحران دامن می‌زند زمانی‌ست که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای نائل شود.
آنگونه که افسر ارشد مرکز تحقیقات مسکو، ژنرال ولادیمیر دوورکین می‌گوید، برد موشک‌های دوربرد موجود می‌تواند تا 5500 کیلومتر ارتقاء داده شود. در مقابل نیروهای مخفی امریکایی این موضوع را رد کرده و معتقدند که این موشک‌ها تا این برد جواب‌گو نیستند. بر اساس همین گزارش باراک اوباما از راه‌اندازی سپر دفاع موشکی در اروپا چشم‌پوشی کرد.
اما خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا هم نتوانست در دیدار با وزیر دفاع همین اتحادیه نگرانی‌های خود را از آزمایش‌های موشکی ایران پنهان کند. وی گفت:« اتفاقات این چنینی براستی نگران‌کننده هستند». سولانا تاکید کرد که ایران باید هر چه سریع تر با کارشناسانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با نیروگاه‌های تازه کشف شده، مذاکره کند. رییس سیاست خارجی اروپا اذعان داشت که هنوز زمان صحبت در باره‌ی تشدید مجازات‌های ایران نرسیده است. در عین حال آمریکایی‌ها آمادگی خود را برای حمایت از تشدید مجازات ایران توسط اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرده‌اند.
 در زمینه‌ی تشدید مجازات‌ها می‌توان به ممنوعیت سرمایه‌گذاری بر روی منابع نفت و گاز ایران اشاره کرد و همچنین قطع ارتباط مراکز ارتباط بین‌المللی با بانک‌های ایرانی. آمریکایی‌ها باید علاوه بر توجیه شورای امنیت سازمان ملل از وتوی طرح تشدید مجازات ایران توسط روسیه و چین جلوگیری کند.
آنچه پیداست اتحادیه‌ی اروپا  با قطع صادرات بنزین به ایران موافقت نداشته و دلیل این را هم محدودیت و مشکلاتی‌ست که برای مردم این ایران بوجود می‌آید. تنها امکان در دسترس فشاری‌ست که آمریکا می‌تواند در مذاکرات روز پنج‌شنبه به حکومت ایران وارد کند و در عین حال مولفه‌ی حمله‌ی نظامی بر علیه ایران نیز همچنان از تب‌وتاب نیفتاده است.

 
©Copyright Rheiniranراینیران