به اینجاخوش نیامدید!



جناب دکتر، شما به‌تازگی از یک اردوگاه پناهندگان در مالت دیدن کرده‌اید. مشاهدات‌شان چه بوده؟
این بازدید مرا به‌شدت تحت تاثیر قرار داد. سیستم حاکم بر آنجا به‌طور کامل در جهت تحت فشار قراردادن پناهنده‌ها به‌کار گرفته می‌شود. این اردوگاه چیزی شبیه به یک زندان است. یک ساختمان تمام بتون با حفاظ‌های فولادی جلوی پنجره‌ها. قبلن نیروهای ناتو آنجا بوده‌اند و به‌همین دلیل ساختار نظامی دارد. پیامی که در آنجا به پناهنده‌ها داده می شود این است:«به اینجا خوش نیامدید!»
در آلمان هم بخشی از پناهنده‌ها اردوگاه‌ها را به زندان تشبیه می‌کنند. ویژگی اردوگاه‌های مالت چیست؟
مالت یک جزیره در وسط دریاست. پنهانده‌ها در گرمای 35 درجه در کانتینر و یا چادر نگه‌داری می‌شوند. امکانات بهداشتی و نظافتی هم وجود ندارد.

چرا سازمان پزشکان بدون مرز دوباره به مالت برگشتند؟
ما یک گزارش جامع در مورد فاجعه‌ای که در آنجا رخ می‌دهد منتشر کردیم. پس از آن اداره‌جات آنجا از کار ما جلوگیری کزدند. و ما مجبور شدیم کارمان را متوقف کنیم. اما هیچ سازمان پزشکی دیگری در آنجا مشغول به کار نشد. برای همین ما دوباره به مالت برگشتیم. در حال حاضر نیروی‌مان را بر روی یک اردوگاه بزرگ که پناهندگان سومالی‌یایی را در خود جای داده متمرکز کرده‌ایم.

سومالیایی از جایی می‌آیند که جنگ داخلی وجود دارد. نیاز اصلی آنها چیست؟
آنها در قدم اول پس از رسیدن به آنجا به امکانات پزشکی و روان‌درمانی نیاز دارند. بسیاری از آنها به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند. و بسیاری‌شان دچار ضربه‌های روانی شده‌اند. در میان آنها زنان حامله و کودکان بسیاری هم وجود دارد

گروه‌های مدافع حقوق بشر از وضعیت پناهندگان در کشورهای جنوب اروپا انتقاد می‌کنند. مشکل اصلی مالت چیست؟

بسیاری از پناهنده‌ها از قوانین پناهندگی بی اصلاع هستند و در این زمینه به آنها هیچ کمکی نمی‌شود

یونان و ایتالیا هم وضعیت جندان مطلوبی در این زمینه ندارند. آیا در مقایسه با آنها کشور مالت شرایط بدتری دارد؟
نه نه. وضعیت پناهنده‌ها در کل اروپا نامطلوب است. مالت تنها یک مثال است. کشورهای اروپایی به‌طور کامل وظایف‌شان را در برابر کشورهای جهان سوم نادیده گرفته‌اند.

از دولت جدید آلمان چه توقعی دارید؟
آلمان باید بیشتر به تعهداتش در قبال پنهاهندگان عمل کند. ما توقع داریم هیچ پنهاهنده‌ای به لیبی بازگردانده نشود. آنجا وضعیت حقوق بشر تاسف‌بار است.

 
©Copyright Rheiniranراینیران